Fler och fler börjar titta på mobil marknadsföring eftersom mobiltätheten här ökat och att anpassa sina satsningar för mobilen och mobilsöket är nödvändigt eftersom man annars går miste om stora volymer besökare på webbplatsen.

I ett första skede handlar det ofta om att få sin webbplats mobilanpassad och responsiv. Det mindre formatet innebär att man måste anpassa gränssnittet för mindre skärm. Många väljer att använda responsive design och en del har helt andra sidor för mobilanvändarna. Det finns verktyg hjälper dig mobilanpassa din sajt men det är ofta ett krav när man köper in sitt CMS-system att sajten är responsiv.

Men det handlar ju även om hur apparna för Android och Iphone  marknadsförs och få dem nedladdade. Att få sina appar nedladdade är inte helt lätt med den konkurrensen som finns på iTunes och Google Play och här är det nödvändigt med traditionell SEO och att ta fram de kategorier som man söker kring. I Adwords finns det även möjligheter som app extensions och extensions som riktar sig till mobilanvändare. Du kan även höja eller sänka buden beroende på säsong och tidpunkt.

Den stora fördelen med appmarknadsföring är att man behåller kunden vilket är nödvändigt i en mobilstrategi. Dessutom använder besökarna mobilappar under en längre period än en traditionell webbplats och varumärkeskännedomen ökar. Förlängda app sessioner innebär at varumärket stärks och att man levererar marknadsföringsbudskapet och kundrelationerna.

Tack vare push-meddelanden kan man nå ut till sina kunder i realtid och hålla dem uppdaterade om de senaste nyheterna, produktlanseringar och erbjudanden .

Vid mobila kampanjer används ofta CMP men det är ofta mer fokus på CPA (cost per action) där du betalar när något genomförts som vid exempelvis CPI ( cost per instal) eller CPD (Cost Per Download).

Begrepp inom mobil marknadsföring

  • Incentivized traffic som finns genom flera mobilnät och din app kan tex presenterats från en annan app.
  • Non-incentivized traffic du kan vända dit till andra app-butiker
  • Mobil Display exempelvis finns det nätverk som Millennial och Grey Stripe där du kan nå användare
  • Push notifieringar till användarna som har installerat din app och gett tillstånd att få meddelande. Tänk på att olika länder kan ha olika lagstiftningar kring det här.
  • Location based marketing: att man använder sig av positioneringen på mobilen.