I Sverige ser man tydliga uppgångar på mobilanvändningen under sommaren och därför bör man självklart ha separata kampanjer för mobilannonsering och sin mobilannonsering så man inte tappar viktig trafik. Vi tipsar dig hur du skapar en lyckad mobilkampanj mitt under semestertiden.

Nyckeln till lyckade mobilkampanjer

Under de senaste månaderna Google släppt ny forskning som får stora konsekvenser för varumärken som vill vinna i en alltmer rörlig värld och ett begrepp som lanserats är micromoments.

Call to Action – Smartphones gör att vi kan agera på impulser när som helst och därför är det viktigt att sajten är byggd för konverteringsoptimering. Vi når våra enheter som vi vill lära oss, hitta på något eller köpa något. Och som en följd av detta har våra förväntningar på att få tillgång till informationen ökat.

Relevans – När vi använder våra mobiltelefoner agerar vi ofta på impuls. Vi har vi höga förväntningar och vårt tålamod tenderar att vara lågt. Eftersom vi inte har mycket tid att bläddra och läsa lämnar vi direkt det som inte är relevant och gör något annat.

Lojalitet mot ens egna personliga behov – När du kombinerar den ökade förväntningar på omedelbar tillfredsställelse och relevant information, tenderar människor att vara mer lojala mot sina egna personliga behov och önskemål än de är de varumärken som de känner till.

Mobilanvändningen ökar under sommaren och semestern

Webbplatser som inte optimerar för mobil handel när julen kommer eller under andra högtider som påsk, sommar och semester ger bort gratis trafik till sina konkurrenter.

Hur syns man i mobilen under semestern genom Adwords

Adwords har flera olika möjligheter genom att du kan tex öka mobilbuden under semestern. För mobilanvändningen är annonsformatet specielt viktigt och du bör även skapa annonser som är tydliga och har en call to action som gör att man tar kontakt.

Lokalsöket är en självklarthet eftersom man använder mobilen för att hitta till platser och glöm inte bort att många är på Gotland och Öland under semestern . Andra delar är att använda extensions fullt ut med call extensions, mobil extensions och app extensions.