Sökmotorspecialisterna debatterar hur man ska hantera en mobilsajt som har en mängd text. Det finns olika förhållningssätt och principer för hur du hanterar textmängderna.

Google har skrivit rekommendationer hur man bygger innehåll för smartphones. Läs här

Att använda samma sajt för alla devices ”responsive design”

Trenden går mot responsiva webbplatser vilket är betydligt bättre än att bygga specifika mobilsajter. Innehållet ska bara finnas på ett ställe och sedan ska detta skickas ut och visas oberoende av device. Allt sedan de första grunderna i databasdesign lär vi oss om normalisering och att data ska göras enkelt så man inte får en dålig design på sin databas. En bara en sådan sak som språkstöd kan göra SEO arbetet mångfaldigt komplext – nästan exponentiellt komplext i vissa fall. Det skulle vara intressant att se på vissa webbsatsningar och hur de är budgeterade…

Bygga smarta mobilsajter

Det pragmatiska synsättet innebär att du sätter upp en specifik mobil sajt och formar innehållet för telefonen.En helt ny sajt med andra templates och pluginer och moduler är väldigt enkelt att sätta upp och det går snabbt och smidigt även om det blir en hel del klipp och klistra och omformuleringar så man klarar sig från Googles filter.
Du kanske inte behöver kopiera allt innehåll men på statistiken ser du vilka sidor som du inte bör missa. Fast det är klart Google rekommenderar inte denna metoden.

Syftet med mobilsajten är att den ska fungera på mobilen men den kan också ge bra och fräscha länkar som den göder till modersajten. Fördelen med det pragmatiska synsättet är förutom att det är enkelt att sätta upp också enkelt att testa sig fram och göra korrigeringar under resans gång. Dessutom kan man alltid plocka in RSS feeden eller ha traditionella länkar till själva modersajten. Det enda problemet är att det blir lite mekaniskt dubbelarbete.

Det ska bara finnas en databas allt annat är överflödigt. Ja, fast problemet blir att komplexiteten ökar för att lösa alla problem och fix som måst till problemet man brottas med är det som sökmotorspecilisterna kallar duplicate content. Det är något som de flesta vill undvika eftersom man lätt straffas av Google ifall man kopierar innehåll. Det går att lösa med lite taggar exempelvis canonical taggen.

Ett annat sätt är att förbjuda Google att gå in på det duplicerade innehållet vilket man kan göra med disallow i robots filen eller en redirect. Men om man ändå sätter upp en mobilsajt kan den ju föda länkar till den vanliga sajten men det bygger på att man har unikt innehåll.

En del webbmastrar väljer nog att spinna det gamla innehållet dvs skriva om innehållet enligt ett visst system och klara sig igenom Googles filter för duplicerat innehåll. Genom att spinna får man unika poster som man kan mata sin webbplats och RSS feed med.

Använd Framework
Det finns också flera framework för mobildesign som http://getbootstrap.com/

För den som vill veta hur man bygger sajter för iPhone, Android,, BlackBerry Windows Phone och för andra plattformar rekommenderas boken ”Programming the Mobile Web” av Maximiliano Firtman
http://www.mobilexweb.com/book 2nd ed. publicerad av O’Reilly Media i mars 2013